Forum Odejście z Pracy
Wypowiedzenie

Prowizja od sprzedaży po złożeniu wypowiedzenia – czy należy się za faktury opłacone po odejściu?

Z
ZmianaZmiana
Autor Wątku
Pracuję jako handlowiec w firmie (sp. z o.o.) z branży SaaS na umowie o pracę na czas nieokreślony i mam 3-miesięczny okres wypowiedzenia. W regulaminie wynagradzania mam prowizję 2% od przychodu z umów, ale rozliczaną dopiero po wpływie płatności od klienta. Złożyłem wypowiedzenie i w trakcie wypowiedzenia domykam przekazanie klientów, a kilka kontraktów podpisałem jeszcze przed złożeniem wypowiedzenia. Część klientów opłaci faktury dopiero w kolejnym miesiącu, już po ustaniu stosunku pracy, a według moich wyliczeń chodzi łącznie o ok. 12–15 tys. zł prowizji. Przełożony zasugerował mi ustnie, że „po odejściu już nic nie wypłacają”, bo nie będę pracownikiem w dniu rozliczenia. Nie mam żadnego aneksu, tylko standardową umowę i dostęp do CRM, gdzie widać daty podpisania i płatności. Czy pracodawca może odmówić wypłaty prowizji za sprzedaż zrobioną przed wypowiedzeniem, jeśli pieniądze od klientów wpłyną dopiero po moim odejściu?

Odpowiedzi

5
E
Ekwiwalent 2026-03-21 09:05
Jeśli w regulaminie masz jasno, że prowizja nalicza się dopiero po wpływie płatności, to zwykle kluczowy jest moment spełnienia tego warunku, a nie sama data podpisania umowy. Z drugiej strony, przy umowie o pracę często jest tak, że po ustaniu stosunku pracy pracodawca próbuje traktować prowizję jak element „za pracę w danym miesiącu” i wtedy robią się spory, zwłaszcza gdy rozliczenie wpada już po odejściu. Dużo zależy od tego, czy regulamin przewiduje wprost wypłatę prowizji po rozwiązaniu umowy (albo ją wyłącza) oraz jak macie opisane zasady przy przekazaniu klientów. Masz w regulaminie albo w umowie dopisek w stylu „prowizja przysługuje tylko za okres zatrudnienia” albo „wypłata po ustaniu zatrudnienia nie przysługuje”?
K
Kadra 2026-03-31 10:52
W odpowiedzi do Ekwiwalent